آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی معرفی فیلممقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

تحلیل انیمیشن «Ugly Dolls- عروسک‌های زشت»

نوشته‌ی مهتاب عرب‌زاده

ویراستاری: سمیه صادقی

تصور کنید در شهری زندگی می‌کنید که همه چیز خیلی خوب اما خارج از حالت استاندارد است، با صورت و اندام‌های عجیب و شخصیت‌های فوق‌العاده مثبت مواجه می‌شوید، معماری شهر شما منعطف و دارای رنگ‌های تند و گرم است، هیچ محدودیتی در این شهر وجود ندارد و همه‌ی افراد با هر ظاهری در کنار یکدیگر شاد و آزاد زندگی می‌کنند. ولی بنا بر وجودتان، رسالت خود را در دنیای دیگری جست‌وجو می‌کنید و چیزی که باید برایتان اهمیت داشته باشد باور به آن رسالت درونی است که می‌تواند شما را در مسیر هدف، عمل و نتیجه قرار دهد و لازم است بدانید وقتی شما در این مسیر ارزشمند قرار می‌گیرید ممکن است بارها احساس شکست و تنهایی کنید و حتی در ادامه، افرادی سد راهتان شوند و شما را دلسرد کنند . تصمیم شما چیست؟ می‌مانید و در حسرت رؤیاها به زندگی‌تان ادامه می‌دهید و یا برای رسیدن به رسالت خود قدم‌های محکم برمی‌دارید؟

حالا که درک کرده اید در این انیمیشن قرار است با چه مفاهیم مهمی رو به رو شویم بهتر است شما را با عروسک های زشت و شهر ‘آگلی ویل’ آشنا کنم. در این شهر از نظر ظاهری هیچی مثل یک شهر عادی نیست، و چیزهایی که در آن بیشتر از شهر های ما وجود دارد، همدلی و مهربانی، شجاعت و امیدواری عروسک ها است.

ماکسی(شخصیت اصلی) یک عروسک مهربان است که رسالت خود را رسیدن به دنیای واقعی انسان ها و دوستی و ایجاد یک رابطه همیشگی با کودکان، می‌داند و باقی دوستانش این را یک رؤیای دست نیافتنی تصور می‌کنند و چندان باوری به آن ندارند، اما در میان این اهالی، ماکسی همیشه خندان؛ با مثبت‌اندیشی و شجاعت سعی در رسیدن به هدف خود دارد. در سکانس‌های زیادی از این انیمیشن می‌شنوید که کمال در زیبایی است اما منظور زیبایی سیرت نیست بلکه صرفاً زیبایی صورت است، و زمانی‌که ما فقط بر زیبایی صورتمان توجه داریم، به احتمال زیاد ممکن است از زیبایی‌های رفتاری غافل شویم و عزت‌نفس و احساسات و افکارمان به راحتی تحت تاأثیر قرار بگیرد

 

انیمیشن جذاب عروسک‌های زشت با تمام مفاهیم عمیق و قشنگی که دارد می‌خواهد بگوید زیبایی عروسک‌ها در مهربانی و شخصیت آن‌ها بود، برای ما روشن می‌کند که زیبایی‌های بیرونی با اینکه خوب هستند اما نجات‌دهنده‌ی ما در خیلی از موارد از جمله رسیدن به رؤیاها نیستند که ما بخواهیم به‌خاطر عدم وجود آن، خودمان را بی‌ارزش تلقی کنیم یا به دیگران اجازه‌ي تمسخر و تحقیر دهیم.

نسخه‌ی کامل این تحلیل فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

منابع:

ای‌یانگ، جفری: زندگی خود را دوباره بیافرینید. ترجمه‌ی سارا حسینی عطار، تهران: شمشاد، ۱۳۹۹
آبراهام، آمیت: رشد شخصیت با تفکر مثبت. ترجمه‌ی شهرام نعمت‌زاده، تهران: مدبر، ۱۳۸۶

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما