آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی معرفی فیلممقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

تحلیل انیمیشن «Soul-روح»

نوشته‌ی مهتاب عرب‌زاده

ویراستاری: سمیه صادقی

انیمیشن روح به کارگردانی پیت داکتر ساخته‌ی پیکسار است که توسط والت دیزنی پیکچرز در سال 2020 منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جیمی فاکس و تینا فی اشاره کرد.
انیمیشن روح، ابتدا در جشنواره‌ی فیلم لندن در 11 اکتبر اکران شد. قرار بود برای اکران سینمایی در نظر گرفته شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت دیجیتالی در دیزنی پلاس منتشر شد. این انیمیشن برنده‌ی جایزه‌ی اسکار در بخش بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی شد.

اولین موضوع روشن این انیمیشن توجه به هدف و ویژگی رفتار هدفمند است. شناخت و انتخاب هدف، یکی از اساسی‌ترین موضوعات زندگی انسان است و چه بهتر که از دوران کودکی به آن توجه شود. در واقع همه‌ی فعالیت‌های آگاهانه و ناآگاهانه‌ی انسان زمانی مفهوم خواهد داشت که هدف نهایی‌اش در زندگی روشن باشد و ویژگی تمام اهداف، آن است که به زندگی ما جهت و معنا می‌بخشند، اما گاهی مانند جو آنقدر در رسیدن به اهداف مشخص‌شده، غرق می‌شویم که حتی ممکن است تمامی ارتباطات خودمان را با محیط پیرامونمان قطع کنیم و از مسیری که در حال پیمودن آن هستیم غافل شویم. درست برعکس روح شماره ’22’ که آگاه است و می‌داند گاهی هدف؛ می‌تواند لحظات ساده‌ی زندگی باشد که ما آسوده از کنارشان می‌گذریم.

در ادامه‌ی داستان، حادثه‌ای باعث شد که روح گاردنر از بدنش جدا شود و او نتواند به تنها آرزو و هدف دیرینه‌ی خود برسد. حال او در جهانی دیگر در کنار ارواحی که هنوز در جسم و جانی نرفته‌اند قرار می‌گیرد و جو (که از زمین خارج شده است) باید در روح شماره 22 (که هنوز متولد نشده است) نسبت به زندگی در زمین، ایجاد انگیزه و هدف کند.

انیمیشن روح با پرسش‌های بنیادین، نظیر «آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟ فایده‌ی زندگی‌کردن چیست؟» یک ماجراجویی معنوی و دل‌انگیز را به ما نشان می‌دهد.

شاید این فیلم برای بچه‌هایی که سن آن‌ها زیر 11 سال هست هم کمی مبهم به نظر بیاید، توصیه‌ی ما این است در هنگام تماشاکردن، تفکر سنجش‌گرایانه‌ی کودکان را به‌کار بگیرید.
اما بزرگ‌سالان، به‌خصوص آن دسته از مخاطبینی که مانند جو یا روح 22، در قسمتی از زندگی گیر کرده‌اند، می‌توانند پیام‌‌های خوبی را دریافت نمایند.

نسخه‌ی کامل این تحلیل فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

منابع:

سجادی، معصومه‌سادات و قاسم عسکری‌زاده: نقش ذهن‌آگاهی و راهبرد‌های شناختی در تنظیم هیجان، نشریه‌ی علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی: دوره‌ی 8 شماره‌ی5 صفحات 301-308
کیندر، واینی: آٰرامش؛ ذهن‌آگاهی برای کودکان، ترجمه‌ی دکتر اکبر رضایی، تهران: ارجمند، 1399
https://www.ighe3.com
http://daneshnameh.roshd.ir

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما