آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی معرفی فیلممقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

تحلیل انیمیشن «Onward-به پیش»

نوشته‌ی مهتاب عرب‌زاده

ویراستاری: سمیه صادقی

در این انیمیشن سینمایی، ما قدم به سرزمینی سحرآمیز می‌گذاریم که در آن موجودات افسانه‌ای گوناگونی زندگی می‌کنند. در زمان‌های دور، در سرتاسر دنیای آن‌ها جادو و تلاش برای جادوگرشدن جریان داشته است تا اینکه دورانی فرا می‌رسد تا افراد در این دنیای شگفت انگیز، تحت تأثیر حضور مخترعین، دانشمندان و تکنولوژی قرار می‌گیرند، زیرا دیگر نیاز نبود برای به‌وجودآوردن روشنایی و گرما تلاش کنند، چون لامپ، اجاق گاز و کارخانه‌جات به یک معجزه‌ی همیشگی در زندگی آن‌ها تبدیل شده‌اند و در نهایت بعد از ایجاد عادت‌های جدید، جادو و جادوگری به تاریخ می‌پیوندد.

 

حال موجودات نیمه انسانی در تلاشند تا زندگی کاملاً انسانی داشته باشند و در این راستا تمامی توانمندی‌های خارق‌العاده‌ی خود را به دست فراموشی می‌سپارند، چراکه با فرهنگ زندگی انسانی هم‌خوانی ندارند.

علی‌رغم دنیای طنز و پررنگ و لعاب‌دار این انیمیشن، نکته‌ای که جلب توجه می‌کند نادیده‌گرفتن توانمندی‌ها و جادوی درون آن موجودات توسط خودشان است و سؤالی که می‌توان در اینجا از خود و کودکانمان بپرسیم این است که : آیا در تو توانمندی‌ای وجود دارد که باورکردن آن برایت سخت باشد؟ سؤال خوبیست چراکه جواب آن ما را با جادوی درون آشنا می‌کند.

در این داستان ایان سعی دارد در جهت رشد فردی قدم‌هایی بردارد و گاهی به دنبال الگویی برای ساخت شخصیت خود است. از دیدگاه روان‌شناسان، والدين بخشى از زندگى فرزندان را شکل مى‏‌دهند و همواره به عنوان الگويى براى آنان محسوب مى‏‌شوند. تقليد كودکان از ویژگی‌های شخصیتی و یا رفتاری، بسیار ذاتی و طبیعی است پس چه بهتر در مسیر والدگری مؤثر، الگوهای خوبی برای کودکان باشیم.

 

سکانس‌های زیادی از انیمیشن «به پیش» دارای پیام‌های مهم اخلاقی و رفتاری بودند که می‌توانیم در این میان، تفکر سنجش‌گرایانه‌ی کودکان را به کار بگیریم و پس از تمایز قائل‌شدن میان خیال و واقعیت به چرایی رفتارهای ایان و بارلی، قانون شکنی‌ها، پیامد‌های آن در دنیای واقعی، اهمیت خانواده و دلبستگی‌ها، درک دیگران در موقعیت‌های مختلف و در نهایت غلبه بر سختی‌های زندگی، بپردازیم تا قهرمانان کوچک ما پس از کندوکاوها ، به اهداف و نقشه‌ی زیبای زندگی خود با دیدی عمیق‌تر نگاه کنند.

نسخه‌ی کامل این تحلیل فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

منابع:

مرادی، حسین و حسن رضایی: اختلال های رفتاری و هیجانی کودکی؛ ماهیت، ارزیابی و درمان. تهران: وانیا، 1393
سلیقه، مریم: چگونه فرزندان خود را با اعتماد به ‌نفس تربیت کنیم. تهران: نظری، 1397

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما