آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی معرفی فیلممقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

تحلیل انیمیشن «Abominable- نفرت‌انگیز»

نوشته‌ی مهتاب عرب‌زاده

ویراستاری: سمیه صادقی

در این فیلم با دختری به نام ‘یی’ آشنا می‌شویم که خانه‌شان در دل پر هیاهوی شهر است اما او تنها بر بام خانه آرام می‌گیرد و می‌تواند در آن‌جا لحظاتی را عاری از دویدن‌ها و تنش‌ها تجربه کند و غرق در باور به تحقق رویاها شود. ‘یی’ از همان ابتدا؛ تلاش، استقلال و روحیات درونی متفاوت با هم‌سن‌وسال‌های خود را قهرمانانه به ما نشان می‌دهد اما در موقعیتی خاص و با دیدن موجودی پشمالو و بزرگ، در محل امن و آرام خود، ترس تمام وجودش را فرا می‌گیرد. اما او کم نمی‌آورد و سعی در نزدیک‌شدن به این موجود شگفت‌انگیز دارد و دیری نمی‌پاید که تحت تأثیر ذات دوست‌داشتنی او قرار می‌گیرد و انتخاب می کند تا او را ‘اورست’ صدا کند، زیرا می‌داند این موجود شگفت‌انگیز هم، بر بام کره‌ی زمین، در هیمالیا خانه دارد و حال توسط افرادی به اجبار از خانه‌ی امن و آرام خود دور شده و این آغاز داستان ماجراجویانه ‘یی’ و ‘اورست’ است.

 

 

جدای از عناصر خیالی و تصویرسازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز، پیام‌های مؤثری را می‌توان از این فیلم دریافت نمود که با فکرکردن به آن‌ها احساسات و رفتار ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اهمیت خانواده، پدیده‌ی سوگ در کودکان، شفقت‌ورزی، مهارت همدلی و دوستی، تفکر سنجش‌گرایانه در کودکان و حفظ طبیعت و رفتار وسواس‌گونه‌ی ‘جین’ دوست ‘یی’ از جمله مواردی هستند که ما می‌توانیم درموردشان با فرزندمان صحبت کرده و در خصوص آن‌ها پیام‌های فیلم را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

یکی از مسائل مهم که بسیار در این انیمیشن مطرح می‌شود، عدم ارتباط مؤثر بین ‘یی’ و اعضاء خانواده و انجام‌نشدن مکالمه‌ی صحیح در رابطه با سوگی است که ‘یی’نسبت به ازدست‌دادن پدرش تجربه می‌کند. در جامعه‌ی ما به وفور دیده می‌شود که وقتی صحبت از مرگ پيش می آيد، بزرگ‌ترها از آن طفره می‌روند و توانایی صحبت‌کردن در این‌باره و آگاهی‌دادن صحیح را ندارند اما باید دقت داشته باشید برای رشد و سلامت روان کودک، ما به والدینی آگاه و توانمند در مواجه با مشکلات نیازمندیم.

نسخه‌ی کامل این تحلیل فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

منابع:

سینگر، پیتر: دیگردوستی مؤثر. ترجمه‌ی آٰمین نیاکان، تهران: نشر نی، 1399
مدینا، جان: اصول کارکرد مغز در کودکان. ترجمه‌ی شهریار نظری، تهران: انتشارات صابرین، 1398

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما