آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی عمومی

هم‌رسانی کنید

توضیحات

دوره‌ی آن‌لاین دستِ بازِ بازی

یکی از نیازهای مهم کودک نیاز به بازی و اسباب‌بازی است که در واقع ابزارهایی برای تأمین نیازهای دیگری همچون نیاز به آزادی هستند. بازی به روش‌های مختلف و بر اساس معیارهای متفاوتی تعریف شده است (,ویگوتسکی 1978). بازی عبارتست از فعالیتی که بدون وجود نیروی خارجی، زور و اجبار و کاملاً اختیاری و بدون هدف و منظور خاصی انجام می‌دهیم به‌طوريكه انجام آن سبب آرامش و لذت گردد (گینوت، ۲۰۰۸). تعاریف مختلف در علوم نظری، بازی را به عنوان یک فعالیت جذاب و سخت توصیف می‌کند که به خاطر خودش انجام می‌شود، این بدان معناست که گاهی بازی‌های کودکان کاملاً هدفمند نیستند. کودک در بازی، حوزه ای از تخیل ایجاد می‌کند که در آن به عنوان یک عامل فعال ممکن است جنبه‌های بسیار چشم‌گیر زندگی خود را کشف و تغییر دهد. گاهی در بازی، کودک می‌تواند خود را در یک ارتباط بدون سانسور بیان کند، و این ویژگی او را قادر می‌سازد تا با دستِ باز در مسیر خلق ایده‌های خود به خودی قرار گیرد (گودمن، 2000)

برای کودکان، بازی در لحظه لذت‌بخش است و با کمک عملکردهای کاهنده تنش و استرس و تخلیه‌ی آن به رشد همه‌جانبه‌ی کودک نیز کمک می‌کند. اریکسون (1950/1993) بازی را تجلی توانایی کودک در کنترل‌پذیری از طریق تجربه و برنامه‌ریزی می‌داند. از طریق بازی، کودک یاد می‌گیرد که در انواع فعالیت‌های اجتماعی و اجتماع واقعی شرکت کند و بقول فروید، بازی نیز به عنوان یک فرآیند خوددرمانی عمل می‌کند.كودكان در بازی های خود از آنچه در اطرافشان موجود است به عنوان اسباب‌بازی استفاده می‌كنند و به اين ترتيب آنچه محيط برای كودك فراهم می‌آورد بر تجربه‌ای كه كودك از بازی كسب می‌كند تأثير عمده ای دارد (فلوید،2002).

اسباب ‌بازي به عنوان يكی از عوامل تشكيل‌دهنده‌ی بازی، (در كنار مسير، هدف، بازيكنان و روابط بين بازيكنان) بخش قابل توجهی از شكل و كيفيت بازی كودك را تعيين می‌كند. علاوه بر اين؛ اسباب‌بازی‌ها بنا بر تأثيرات مختلف آن‌ها در شكل‌دادن به رفتار و رشد كودك در درازمدت در گروه‌های مختلفي طبقه‌بندي می‌شوند: اسباب‌بازی با قابليت تقويت توان فيزيكي، تقويت حواس، بهبود مهارت‌های اجتماعی، تقويت خلّاقيت و رشد ذهنی. اسباب‌بازی بر مؤلفه‌های مؤثرتري از رفتار كودك تأثير دارد برای مثال ميزان ساختاريافتگی اسباب‌بازی بر تخيل و تصويرسازی ذهني كودك ضمن بازی مؤثر است (اسپنسر، 1970).

دسته‌ی دیگری از ابزارهای بازی، ابزارهای رها نامیده‌ می‌شوند. نظریه‌ی ابزارهای رها برای اولین بار توسط معمار بریتانیایی سایمون نیکلسون (1971) در مقاله‌ای با عنوان «چگونه کودکان را فریب ندهیم: تئوری ابزار رها» مطرح شد و نویسنده در آن اصطلاح «ابزار رها» را برای توصیف قطعاتی که می‌توانند به شیوه‌های مختلف مورد استفاده  قرار بگیرند، مطرح کرد .

در این دوره‌ی سه ساعته درباره‌ی چیستی و چگونگی به‌کارگیری ابزارهای رها در بازی و آموزش کودکان صحبت می‌کنیم. همچنین ابزارهایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای بازی کودکان استفاده کرد و نیز شیوه‌های استفاده از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

 

موضوعات دوره:

  • ابزار رها چیست؟
  • تفاوت ابزارهای رها با دیگر اسباب‌بازی‌ها
  • چگونه ابزارهای رها را در اختیار کودکان قرار دهیم؟
  • چگونه با ابزارهای رها محتوای آموزشی تولید کنیم؟

 

مخاطب دوره چه کسانی هستند؟

  • دانشجویان علوم تربیتی
  • دانشجویان دیگر رشته‌های مرتبط
  • مربیان کودک
  • معلمان دبستان
  • علاقمندان به فعالیت در حوزه‌ی کودک
  • والدین و مراقبان کودکان

 

اهداف دوره چیست؟

  • آگاهی به اهمیت انتخاب ابزارهای بازی کارآمد
  • آگاهی نسبت به شرایط به‌کارگیری ابزار رها
  • آشنایی با شیوه‌های همراهی با کودکان در بکارگیری ابزارهای رها

 

راهبر: فاطمه صادقی

زمان : دوشنبه ۲۷ دی۱۴۰۰ 

ساعت: ۱۵:۳۰- ۱۸:۳۰ (۳ ساعت)

بهای ثبت‌نام: ۱۸۰ هزار تومان

بهای ثبت‌نام زودهنگام (تا ۲۳ دی): ۱۶۵ هزار تومان

منابع متن:

Vygotsky, L. (1978). The role of play in development. In Mind in society . Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1933

Ginott Haim; D, (2008), Group psychotherapy with children, P 52

.23(3), 177-196. Goodman, J, F, (2000), “Word” versus “play” and early childhood care. Child and Youth Care Forum

Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. W W Norton & Co.

Floyd MF, Bixler RD, Hammitt WE (2002). Environmental Socialization- Quantitative Tests of the Childhood Play
Hypothesis, Environment and Behavior (Sage Publications) 34, pp. 795-818.

Spencer Pulaski, Mary Ann (1970). Play as a Function of Toy Structure and Fantasy Predisposition, Child Development
(The Society for Research in Child Development), No. 41, pp. 531-537.

Simon Nicholson, Environment Education – A Bibliography, Environmental Education in
Early Childhood, UNEX, University of California, Davis, California, 1971.

مدرسان

فاطمه صادقی

فاطمه صادقی

مدیر آموزشی
فاطمه صادقی

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما