آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی عمومی

هم‌رسانی کنید

توضیحات

دوره‌ی آن‌لاین بازی و اسباب‌بازی (۲ ساعت)

با توجه به اهمیت دوره‌های عملی و مهارت‌های اجرایی مربیان، گروه آموزشی دوران موضوعاتی را برای مهارت‌آموزی بیشتر مربیان کودک تدوین کرده‌است، این دوره که شامل پروژه‍های عملی نیز هستند به دیدگاه‌های مختلفی درباره‌ی فرآیندهای بازی، علل اهمیت بازی و اهداف بازی‌ها وجود دارد. درواقع بازی فعالیتی است که با میل و اختیار و با هدف سرگرمی و تفریح و معمولاً و به‌طور هنجاری در اوقات فراغت انجام می‌شود. یکی از کارکرد بازی‌ها، تفریح و شادابی است (احمدوند،۱۳۷۲). در تعریف علمی، بازی فعالیتی مخصوص کودکان نیست؛ هر فعالیت اختیاری که بر اساس ایجاد لذت و خوشایندی باشد و کم یا زیاد دارای قواعد باشد، بازی محسوب می‌شود. بازی‌ها غالباً اشکال شناخته شده‌ای دارند و در فرهنگ و اقلیم هر قوم می‌توان آن را سراغ گرفت؛ بنابراین بازی‌ها دارای زمینه‌های اجتماعی، اقلیمی و خرده فرهنگی هستند (ویکیپدیا فارسی)

بازی‌کردن با تولد کودک آغاز می‌شود و طبیعی‌ترین شکل تمایل کودک برای تماس و برخورد با دنیای اطرافش است (سلامت ،۱۳۹۵).ویلیام استرن در کتاب روان شناسی در دوره‌ی کودکی می‌گوید : ” بازی غریزه‌ای برای رشد و نمو استعدادها و یا تمرین مقدماتی برای اعمال آتی می باشد ” (مهجور، ۱۳۹۷).گِروس (Gross) نقش اجتماعی بازی را مورد توجه قرار می دهد و بازی را نوعی آمادگی کودک برای فعالیت هایی می داند که باید در آینده به عهده گیرد و البته، خود از این آمادگی چندان آگاه نیست (همان، ص۴۹) .

بازی‌هایی که بصورت فیزیکی انجام می‌شوند معمولا با ابزاری همراه هستند که به آن اسباب بازی می‌گوییم.

اسباب‌بازی وسیله‌ای برای بازی‌کردن است که به‌طور معمول به‌وسیله‌ی کودکان و حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در رشد و شکوفایی استعدادهایشان به آنان کمک می‌کند. البته مورد استفاده قرار گرفتن آنان توسط بزرگسالان و حیوانات غیر اهلی نیز غیرمعمول نیست. وسایل متعددی به عنوان اسباب بازی تولید می‌شوند اما از هر وسیله‌ای هم نمی‌توان به عنوان اسباب بازی استفاده کرد (ETYMOLOGY Dictionary). اسباب بازي وسيله‌اي است كه كودك را تحريك مي‌كند تا محيط اطراف خود را بهتر بشناسد. از نظر رشد ذهني و هوشي نيز اسباب بازيها وسايل مؤثري تلقي مي‌شوند و كودك بتدريج ياد مي‌گيرد كه اشيا با يكديگر وجوه اشتراك و افتراق زيادي دارند. ژان پیاژه معتقد است در گزینش اسباب بازی برای کودک باید دقت شود چون در شکل‌دهی به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی دارد(سلطانی ۱۳۹۰).

در این دوره‌ی ۲ ساعته به شناخت و بررسی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها در روند رشدی کودکان نگاه عمیق‌تری خواهیم داشت و بعد از شناخت ویژگی‌های بازی و اسباب‌بازی‌های کارآمد،  برخی از آن‌ها را بررسی و معرفی می‌کنیم.

  • موضوعات دوره:

جایگاه بازی و اسباب‌بازی در روند رشد کودک

بررسی و شناخت ویژگی‌های بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کارآمد

معرفی و بررسی برخی از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کارآمد

 

  • مخاطب دوره چه کسانی هستند؟

دانشجویان علوم تربیتی

دانشجویان دیگر رشته‌های مرتبط

مربیان کودک

معلمان دبستان

علاقمندان به فعالیت در حوزه‌ی کودک

والدین و مراقبان کودکان

 

  • اهداف دوره چیست؟

آشنایی مخاطبین با بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کارآمد و تشخیص بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های ناکارآمد

توانمندشدن مخاطبین برای تجهیز شرایط رشدی کودک با به‌کارگیری بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها

 

راهبر: فاطمه صادقی

زمان : سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

ساعت ۱۶-۱۸ (۲ ساعت)

بهای دوره: ۱۲۰ هزار تومان

بهای ثبت‌نام زودهنگام: (تا ۴ شهریور) ۱۰۰ هزار تومان

 

مدرسان

فاطمه صادقی

فاطمه صادقی

مدیر آموزشی
فاطمه صادقی

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما