آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی مقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

روتین‌ها و کارهای عادی روزمره

روتین‌ها یا کارهای عادی روزمره، می‌توانند این روزها به همه‌ی ما کمک کنند. به زبان ساده، روتین‌ها فرآیندها، ساختارها و برنامه‌هایی هستند که به فعالیت‌های کودک در راستای رسیدن به اهداف مختلفی به کار می‌روند. دو دلیل عمده‌ی استفاده از روتین‌ها، کسب اطمینان از سلامت و امنیت کودکان و کمک به یادگیری رفتارهای مناسب و مسئولانه است. روتین‌های هر روز صبح کودکان به خاطر شرایط کنونی دچار تغییر شده‌اند و این تغییرات می‌‌توانند به مرور باعث ایجاد اضطراب، احساس ناامنی و کلافگی شوند.

یکی از راه‌های کمک به ایجاد احساس امنیت و برقرای تعادل احساسی، قابل پیش‌بینی بودن نسبی اتفاقات است. روتین‌ها گاهی به اعتماد کردن کودکان به بزرگ‌تر ها هم کمک می‌کنند. اگر روتین‌های مناسب و کارآمدی تعریف شوند، خیال کودکان از این‌که به همه چیز، خوراک، بازی، جستجوگری، استراحت و … می‌رسند، راحت می‌شود. می‌توانید به آرامی و مرحله به مرحله و با برنامه‌ریزی، روتین‌های جدید را جایگزین کنید. روتین‌ها با توجه به روحیات و طبع کودک و هم‌چنین قوانین و فرهنگ خانوادگی شما، تعیین می‌شوند و در عین حال، منعطف هستند و با شرایط مختلف هر روز، تطبیق داده می‌شوند. می‌توانید در تنظیم بخشی از روتین‌ها خصوصا فعایت‌های مربوط به یادگیری، از خود کودکان نیز کمک بگیرید و برنامه را به صورت تصویری جایی نصب کنید تا همه آن را ببینند. برای اثربخش‌تر شدن این برنامه‌ها، برنامه‌های خودتان را نیز در آن‌ها لحاظ کنید تا کودکان از برنامه‌های شما هم نسبتاً مطلع شوند و زمان کار و استراحتتان را بدانند.

نمونه‌ای ازاین روتین‌ها:

  • بیدار شدن، لباس پوشیدن و خوردن صبحانه.
  • ورزش کردن و انجام فعایت‌های حرکتی.
  • تصمیم‌گیری درباره‌ی این که هر کسی در کدام قسمت از خانه می‌تواند تا زمان ناهار بهتر و راحت‌تر کار کند.
  • زمان بازی / پژوهش / یادگیری (با برنامه‌ریزی) و استراحت (فعالیت انتخابی، خوردن تغذیه و …). زمان بین فعالیت‌‌ها و استراحت را با توجه به سن و بازه‌ی توجه متمرکز کودک تنظیم کنید.
  • پخت غذا و آماده‌سازی میز غذا و زمان خانوادگی برای ناهار. برنامه‌ی غذایی را نیز می‌توانید با خود کودک در اول هر هفته تنظیم کنید. هم‌چنین می‌توانید پیش از ناهار، برای آماده کردن غذا و میز، از اعضای خانواده کمک بگیرید.
  • زمان بازی / پژوهش / یادگیری (با برنامه‌ریزی) و استراحت (فعالیت انتخابی، خوردن تغذیه و …).
  • زمان خانوادگی، تماس‌های تصویری، بازی‌ها، تماشای فیلم،‌ مطالعه، ورزش و … با هم.
  • پخت غذا و آماده‌سازی میز غذا و زمان خانوادگی برای شام و سپس صحبت درباره‌ی روز. (ارزیابی روز و توصیف تجربیات، برنامه‌ها، احساسات و … ).
  • زمان خواب و برنامه‌ی خواب . (پوشیدن لباس خواب، مسواک کردن، شستن دست‌ها، داستان خواندن و خواب).

 

برقراری تماس تصویری با خانواده، دوستان و مربیان را فراموش نکنید. این برنامه، یک برنامه‌ی کلی پیشنهادی است، با توجه به ویژگی‌های خاص کودک خود، خانواده و محل زندگی‌تان، برنامه‌ی روتین‌های خود را تنظیم کنید و برای قسمت‌های مختلف از جمله بازی‌ها، پژوهش‌ها و بخش یادگیری، برنامه‌ریزی کرده و ابزار لازم را فراهم کنید. بدون شک، انعطاف داشتن، بخش جدایی ناپذیر هر برنامه‌ریزی مؤثری است.

 

اگر فکر می‌‌کنید پرسشی دارید که گروه دوران می‌تواند پاسخ‌گوی آن باشد و به برنامه‌ریزی شما کمک کند، برای ما پیام بگذارید.

 

 

نوشته شده توسط: گروه آموزشی-پژوهشی کودک دوران

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما