آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی مقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

 

۱۰ ویژگی مهد کودک قابل اعتماد:

بخش بزرگی از فرآیند انتخاب مهد، تحت تأثیر سلائق خاص خانواده‌‌ها و مدل‌های تربیتی مورد تأییدشان است. به همین دلیل، ما به جای استفاده از عبارت مهد کودک خوب،‌ از عبارت قابل اعتماد استفاده کرده‌ایم.

از نظر ما در دوران،‌ یک مهد کودک قابل اعتماد دارای این ویژگی‌ها است و می‌توانید از مسئولین مهد درباره‌ی این موضوعات سؤال کنید و از دیگران درباره‌ی مهد،‌ تحقیق کنید:

۱- اعتبار علمی و عملی: این‌که یک مهد هم بر پایه‌ی اصول علمی برنامه‌ریزی کند و هم سابقه‌ی اجرایی خوبی داشته باشد،‌ اهمیت زیادی دارد. می‌توانید از مسئولین مهد و مادران دیگر در این‌باره پرس و جو کنید.

۲- محیط ایمن و صمیمی: خیال شما باید از این‌که فضای مهد تا حد ممکن برای پیشگیری از خطرات احتمالی ایمن سازی شده راحت باشد. البته حضور کادر مهربان و خوشرو و محیط صمیمی، هم می‌تواند به حفظ شادابی کودک کمک کرده و هم مسیر یادگیری را برای او زیباتر کند.

۳- محیط غنی برای یادگیری فعال و آزادانه: اگر قرار باشد مربی همه‌ی محتوای آموزشی را منتقل کند، پس یادگیری مستقل کودک چه می‌شود؟ به این فکر کنید که اگر کودک در آن محیط بخواهد بدون دخالت مستقیم مربی بگردد و تحقیق کند،‌چه امکاناتی برایش وجود دارد؟

۴- امکانات مناسب برای توانمندی‌های مختلف: خیلی ساده است!‌ کودکان توانمندی‌های جسمی و ذهنی مختلفی دارند. امکانات یک مهد باید بتواند نیازهای مختلف کودکان را برطرف کند و نباید پیش فرضی درباره‌ی توانمندی‌های کودک داشته باشد.

۵- احترام به توانمندی‌های خاص هر کودک: مشاهده و ارزیابی کودکان همان‌قدر که می‌تواند مفید باشد، همان‌قدر هم می‌تواند تبدیل به ارزش‌یابی شود و توانمندی‌های خاصی را مهم‌تر تلقی کند. مرز باریک بین این دو را تنها حضور یک متخصص ارزیابی می‌تواند روشن کند و تنها با نظر متخصص این امر می توانیم در مورد ارزیابی کودکان صحبت کنیم.

۶- توجه به زندگی واقعی کودکان در برنامه‌ریزی‌ها: بهتر است برنامه‌های مهد کودک باعث فاصله گرفتن تجربه‌ی حضور در مهد کودک و تجربه‌ی زندگی واقعی نشود.

۷- حضور مربیان متخصص و مشتاق: از تاثیرگذارترین افراد روی زندگی کودکان، مربیان آن‌ها هستند. از سوابق مربی‌ها بپرسید،‌ از تحصیلاتشان، از دوره‌هایی که گذرانده‌اند و … . حق شماست که مربی کودکتان را بشناسید و بتوانید با او صحبت کنید.

۸ – احترام به والدین و مربیان: احساس خود شما نسبت به مهد خیلی مهم است تا نگرانی‌هایتان کم‌تر شود. اگر احساس مربی هم آسیب ببیند، روی رابطه‌اش با کودک شما تأثیر می‌گذارد.

۹- به‌کارگیری مربیان و والدین در برنامه‌ریزی‌ها: والدین، کودکان خودشون را می‌شناسند و مربی‌ها مجریان اصلی برنامه‌های آموزشی هستند. به‌کارگیری هر دو در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، برنامه‌ها را واقعی‌تر و نتیجه‌ی کار را اثربخش‌تر می‌کند.

۱۰- پویایی در برنامه ریزی‌ها: اگر برنامه‌ریزی‌ها پویا نباشند و نتوانند با شرایط منطبق شوند و یا در طول زمان تغییر نکنند، می‌توانیم به دقت نظارت روی برنامه‌ریزی‌ها مشکوک شویم.

انتخاب آگاهانه‌ی مهد کودک و داشتن انتظارات مناسب،‌ می‌تواند انگیزه‌ای شود تا مهد کودک‌ها هم بیشتر به فکر ارتقاء سطح خودشان باشند.

 

نوشته شده توسط: فاطمه صادقی، کارشناس ارشد آموزش کودک

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما