آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی معرفی فیلممقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

تحلیل فیلم «انجمن شاعران مرده»

نوشته‌ی مهتاب عرب‌زاده

ویراستاری: سمیه صادقی

انجمن شاعران مرده (به انگلیسی Dead Poets Society ) فیلمی به کارگردانی پیتر ویر و بازی رابین ویلیامز است که در سال 1989 منتشر شد. این فیلم 128 دقیقه است.

فیلم‌نامه‌ی این فیلم نوشته‌ی تام شولمن بر اساس رمان «انجمن شاعران مرده» است که توسط ن. ه کلاین بام نوشته شده است. فیلم «انجمن شاعران مرده» زودتر از رمان آن به نمایش درآمد.

فیلمی که در آن شاهد دنیای پرچالش دوران نوجوانی و عواملی هستیم که هم می‌توانند در این دوران باعث شکوفایی شوند و هم باعث سقوط و عملکرد اشتباه.
در ابتدای فیلم، ما مدرسه‌ای را با چهارچوب‌های سنتی و سخت‌گیرانه و قوانینی که رشد همه‌جانبه را از دانش‌آموزان سلب می‌کند خواهیم دید که هدف را صرفاً موفقیت در تحصیل و دانشگاه و آزمون‌های از پیش‌ تعیین‌شده می‌داند،در صورتی‌که قدرت، افتخار و سرافرازی، باید در تک‌تک لحظاتی باشد که دانش‌آموز در زندگی واقعی تجربه می‌کند و محدود به یک دوران و یک مقطع نیست.

در این فیلم ما شاهد انتظارات معیوب مدیر مدرسه از نوجوانان و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر در زمینه‌ی توانمندی‌ها هستیم، که این خود عاملی برای از بین‌رفتن خودپنداره‌ی مثبت نوجوان و سرکوب‌کردن استعدادهای فردی است.

خوشبختانه در این ماجرای غم‌انگیز حضور آقای کیتینگ، معلم ادبیات انگلیسی، که از همان بدو آشنایی با دانش‌آموزان، خلاقیت در تدریس و آموزش را آغاز کرد، نقطه‌ی عطف این فیلم است .

آقای معلم با ابراز همدلی و آموزش خودباوری و جرأت‌مندی در دانش‌آموزان سعی در به‌وجودآوردن بینش و نگاهی جدید در دانش‌آموزان نسب به مسائل داشت؛ چیزی که از نظر مربیان می‌تواند باعث تفکر خلاق و تفکر سنجش -گرایانه شود. همان‌طور که «سقراط» هدف اصلی تعليم و تربيـت را «پرورش نيروی تفكر در انسان» ذكر كرده است.

در جوامع امروزی؛ داشتن افـرادی خـلاق و نـوآور امـری حيـاتی اسـت . انسان برای خلق نـشاط و پويـايی نيازمنـد ابتكـار در تمامی امور واقعی زندگی اسـت، بخش عمده‌‌ی آموزش این شیوه‌ی رفتاری و فکری بر عهده‌ی مدارس و معلمین است که آقای کیتینگ با روش تدریس و برخورد شایسته‌ی خود از پس این رسالت به خوبی برآمدند.

نسخه‌ی کامل این تحلیل فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

 

منابع :

بارکلی، راسل: با نوجوان سرکش چه کنیم؟ترجمه‌ی ندا گلچین و سهیلا حسین‌پور، تهران: ارجمند 1399

جعفری، نرگس: موضوع بررسی عوامل بازدارنده‌ی خلاقیت در مدارس ابتدایی، اسوه: بهمن 1385، ش 11

 

*** تهیه و تنظیم: گروه فرهنگی-هنری دوران، بخش پژوهش 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما