آموزش تخصصی مربی کودک

اطلاعات

  • دسته‌بندی معرفی فیلممقالات و منابع
  • تاریخ

هم‌رسانی کنید

 

تحلیل فیلم «Abe-ایب»

نوشته‌ی مهتاب عرب‌زاده

ویراستاری: سمیه صادقی

در این فیلم جذاب ما با یک نوجوان آشپز آشنا می‌شویم به نام اِیب .
ایب در یک خانواده‌ی دو فرهنگی متعصب، که بر سر کوچک‌ترین مسائل با هم اختلاف نظر دارند زندگی می‌کند. به نظر ایب تنها عاملی که می‌تواند موجب حفظ روابط شود غذاهایی است که او خلق می‌کند. دنیای ایب سرشار از تحولات نوجوانی، چاشنی‌ها، مزه‌ها و طعم‌هاست؛ اما دنیای خانواده‌ی او مملو از عواطف، احساسات کنترل‌نشده، تفاوت‌ها، تنش‌ها و تعصبات است. وجود این نوع مشکلات، در خانواده و روابط فامیلی، می‌تواند حل چالش‌های دوران نوجوانی ایب را سخت‌تر کند.

این فیلم پیام‌های زیادی را به ما می‌رساند اما از جمله موضوعات قابل توجه و پررنگ؛ شکل‌گیری هویت در دوران نوجوانی، مهارت خودآگاهی و شناسایی توانمندی‌ها، نقش والدین و اقوام در ارتباط و تربیت کودک و در نهایت تفاوت فرهنگ‌ها است، که به اختصار به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در این فیلم ما شاهد چالش‌های دوران نوجوانی ایب بودیم، مهم‌ترین مسأله‌ در آغاز راه همه‌ی نوجوانان پاسخ به پرسش من کیستم؟ و من چه باورها و ارزش‌هایی دارم؟ است؛ که دقیقاً در سکانس‌هایی از این فیلم، تلاش ایب بر پاسخ‌دادن به این پرسش‌های بنیادی ، نوسانات رفتاری و سردرگمی و آشفتگی‌های او در خصوص انتخاب رفتارهای مربوط به چهارچوب‌های اجتماعی و ارزشی را مشاهده کردیم.

ازدیدگاه مربیان و روان‌شناسان کنارآمدن با تغییرات دوران نوجوانی و سازگاری با محیط ، آگاهی و حمایت و توجه والدین را می‌طلبد و در این مسیر والدین و اقوام نقش پررنگی دارند. پدربزرگ و مادربزرگ ایب، نسبت به نوه‌شان بیش از اندازه احساس مالکیت و وابستگی و دلبستگی داشتند جوری که از تعادل خارج شده و با صحبت‌ها و رفتار‌ها جو خانواده را در خصوص تربیت ایب دچار مشکل می‌کردند.

. در قسمتی از فیلم؛ مادر ایب، فرزند خود را دعوت به پذیرش تفاوت‌ها می کند و دقیقاً ما هم با این جمله‌ی او که می‌گوید :
‘تفاوت فرهنگ می‌تونه خیلی پیچیده باشه ولی بعضی وقتا می‌تونه کمک کنه که شخصیتت رو بشناسی اما زمانی هم باعث دردسر می‌شه که مقابل هم بایستن اما میدونم تو (ایب) درک درستی ازشون داری و با کمکشون می‌تونی آیندتو بسازی’
موافق هستیم زیرا می‌دانیم آگاهی‌داشتن از آنچه که در وجود فردی ما قرار دارد مساوی است با پذیرش تفاوت‌ها.

 

نسخه‌ی کامل این تحلیل فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

منابع:
نلسن، جین: تربیت سالم نوجوانان. ترجمه‌ی محمدجواد فرشچی و همکاران، تهران: سازوکار،1397
موسوی، سید سعید. قربانی، حسن: روان‌شناسی نوجوانان. تهران: آذرفر، 1395
فونتنل، دان: کلیدهای رفتار با نوجوانان. ترجمه‌ی مسعود حاجی‌زاده و دیگران، تهران: صابرین، 1396

 

*** تهیه و تنظیم: گروه فرهنگی-هنری دوران، بخش پژوهش 

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما